Koninklijke Volkstuinvereniging Carpe Diem Kuurne


Doe iets met het leven, de natuur die iedere dag tot groei en bloei komt.
Probeer gelukkig te zijn door de kalme rust en het genot te zoeken in de kennis en de harmonie met de wereld en de natuurlijke loop der dingen.


Nieuwsbrief december 2017








Kuurne, december 2017

Beste vrienden van Carpe Diem Kuurne,
Hoe begint een mens aan zijn laatste maandbrief als voorzitter van een fijne vereniging? Gewoon zoals andere keren zeker? Met een korte reflectie en dan proberen de leden warm te maken voor de komende activiteiten.
Ik ben blij en ook een beetje trots dat ik 28 jaar bestuurslid ben geweest en daarvan 13 jaar deze warme en bloeiende vereniging heb mogen (bege)leiden? Dat was in navolging van mijn schoonvader die dat niet meer meemaakte, maar er toch wel trots zou op geweest zijn. Ook Luc Vertriest, mijn voorganger, ben ik zeer erkentelijk voor hetgeen hij me leerde en voor de mooie club die hij naliet. Mijn oprechte dank daarvoor. Mijn oprechte dank gaat natuurlijk uit naar mijn collega bestuursleden die gedurende mijn ‘loopbaan’ hielpen bouwen aan een mooie Tuinhier-afdeling.
Uiteraard vergeet ik hier de vele honderden leden van ‘Het werk voor Volkstuinen’ ofte ‘Carpe Diem Kuurne’ niet. Voor hen en dank zij hen konden we veel mooie zaken realiseren. Dat was fijn werken en we hebben er veel voldoening uitgehaald. Vooral als we de tevreden reacties van de deelnemers konden opvangen.
Ik vertrek volledig uit vrije wil, zonder enige vorm van rancune. Het bobijntje is een beetje op. Ik wil geen rem zijn voor de verdere uitbouw van Carpe Diem en ik zou niet graag in de weg staan voor vernieuwingen.
Ik ben wel heel blij dat ik jullie 6 echte toppers kan aanbevelen in mijn laatste brief. Dat maakt het allemaal wat minder lastig. Daar gaan we dus:

Maar eerst wil ik nog even herinneren dat de betaling van het lidgeld voor 2018 nu echt wel dringend wordt. Help ons de vereniging boeiend en bloeiend te houden maar dat kan alleen als er leden zijn, nietwaar!?

Topper nummer 1:

De voordracht over Quinoa. Chris Dutry is journalist/redacteur van het gezinsblad De Bond en woont in Zwevegem. Hij was een tijdlang actief in Bolivië bij een project van de Provincie West–Vlaanderen dat de Uru-indianen hielp om quinoa te kweken. Hij komt ons daar een en ander over vertellen. Wij grijpen die kans aan om te kijken wat wij daar mee kunnen doen. Zelf kweken kan tegenwoordig ook, maar ermee aan de slag gaan in de keuken is iets makkelijker. We hebben de medewerking van de Oxfam werelwinkel gevraagd en zo kunnen we een 5-tal proevertjes presenteren. Enkele dames van het bestuur kregen hulp van 1 keukenprins uit de vereniging en kozen enkele gerechten op basis van of met quinoa. Een soep, wat hapjes, ontbijtgraan, hoofdgerechten en 1 dessert worden gepresenteerd en we hebben ook een kookboekje samengesteld. Dat alles kan je proeven en krijgen op zondag 17 december om 9.30 u. in de stallingen van Hoeve Vandewalle, Boormgaardstraat 168. We kunnen deze keer niet anders dan een kleine bijdrage te vragen. Wie 4 euro betaalt, kan dit allemaal meemaken.

Topper nummer 2 op dezelfde dag:
Kerstconcert met het Luca Campus Lemmens Koor uit Leuven (het vroegere Lemmensinstituut) brengt met zo’n 90 koorleden een waaier van kerstliederen uit bijna alle periodes van de muziekgeschiedenis, gaande van het heel oude Gregoriaans, over de Barok naar de klassieke periode maar tevens enkele hedendaags-klassieke liederen komen aan bod. Meezingen kan ook tijdens een viertal liederen.
Authentieke kerstmuziek voor een schappelijke prijs gebracht door een uitmuntend koor; dat is ons opzet. Hier zijn alle nodige gegevens. Kaarten kan je kopen tot zondagmiddag 17 dec. 12 u. in voorverkoop (tijdens de quinoa-presentatie) bij Hilde Deconinck.


Topper nummer 3:
De laatste les bloemschikken voor 2017!
Op 12 en 13 december beleven we misschien wel de duurste les bloemschikken die we ooit gehouden hebben, maar dat hadden we reeds aangekondigd. We maken dus een fijne klassieke kerstkrans met veel groen en bloemen en mooie accenten. We zitten intussen vrij dicht bij Kerstmis en dus zal dit werkstuk uw huiskamer zeker in de juiste sfeer helpen zetten. Je brengt de gewone basismaterialen mee: vod, vuilniszak, tafelbeschermer, snoeischaar, scherp mesje. Draaiplateau is aangeraden maar uiteraard niet verplicht. De krans zal niet passen in een plooikrat. Meer vragen? Kris Quartier bellen of mailen graag.

Topper 4:
De jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst op zondag 21 januari om 10 uur in de Hoeveschuur van de Hoeve Vandewalle, Boomgaardstraat 168. We hebben zoals reeds eerder gemeld dit jaar zelf onze Carpediemhuisbereide vlierbloesemwijn gemaakt, geproefd en goed bevonden. Het bestuur spant de kuiten om een verrassingsactiviteit in mekaar te steken. Dat belooft dus ook al heel wat!


Topper 5: Het jaarlijks ledenfeest
Dit jaar hebben we een schitterend ensemble in de aanbieding. Septem Viri uit Torhout. Acht mannen zingen zonder orkest maar met passie en heel veel humor hedendaagse en minder hedendaagse muziek. En als ze niet zingen slagen ze erin om met pittige bindteksten het publiek te boeien. Dus voor elk wat wils. Inschrijven zal kunnen met de brief van januari.

Topper 6: de startersactie
Voor nieuwe moestuiniers hebben we opnieuw de startersactie opgezet. Vier zaterdagen krijgen de deelnemers tekst en uitleg bij hetgeen die maand kan gedaan, gezaaid en/of geplant worden in de moestuin. We testen de zuurtegraad van hun grond, geven advies en zaadpakketten mee. Er zijn mini-workshops voor zaaien in bakjes, stekken nemen, verspenen, enten, enz. … Onze ervaringsdeskundigen van Carpe Diem hebben alles tot in de puntjes voorbereid en zullen op 24 februari, 17 maart, 21 april en 26 mei in het NEC Het Slot, Oudstrijderslaan, De groene long hun beste beentje voorzetten. Telkens vanaf 9.30. Deelname prijs is 5 euro voor leden van Carpe Diem, 12 euro voor leden van andere Tuinhier-afdelingen, 25 euro voor niet leden. Deze laatsten krijgen dan ook hun lidkaart van Carpe Diem en het abonnement op ons zeer mooi Tuinhier-blad. Als dat geen mooie condities zijn!
Zeg het voort! Maak je kinderen of kleinkinderen attent op deze actie en laat hen ook meer actief genieten van hun tuin.

Verder nog:
Bij deze brief vind je ook de zaadcataloog, de zaad-bestellijst en onze eigen bestellijst voor potgrond, meststoffen, terracotem en de tomatenplanten. Die zijn zoals reeds jaren dubbel geënt op 1 onderstam. Dat zorgt voor een betere resistentie tegen de tomatenplaag en geeft bovendien een meeropbrengst. Ze kunnen zowel buiten in volle grond gekweekt worden of in ruime bloembakken of kuipen en in de serre. Vraag gerust informatie bij de ervaren bestuursleden. De bestellingen moeten binnen zijn bij de leden van het bestuur tegen 23 december. Bestellingen worden pas doorgegeven na betaling op de rekening of cash bij afgeven van de lijsten. En ja, je kan ze nog 1 keer bij mij binnenbrengen dan is het over en uit met dit mooie verhaal.

Zoals ik al schreef:
zonder spijt of nijd en
met een fijn gevoel van dankbaarheid,
wens ik jullie allemaal het allerbeste toe
in de tuin, in jullie huis, de natuur,
kortom in het leven met Carpe Diem Kuurne.
Voor de rest zie ik jullie wel graag terug.
Want wees gerust:
ik heb mijn lidgeld voor 2018 reeds betaald!!!
Nu jij nog, misschien?


Kris Quartier, uittredend voorzitter maar blijvend lid van Carpe Diem Kuurne.