Koninklijke Volkstuinvereniging Carpe Diem Kuurne


Doe iets met het leven, de natuur die iedere dag tot groei en bloei komt.
Probeer gelukkig te zijn door de kalme rust en het genot te zoeken in de kennis en de harmonie met de wereld en de natuurlijke loop der dingen.


Nieuwsbrief ledenuitstap 2026

 

                                                                                  Kuurne, mei 2026

Beste,

Zoals beloofd in de vorige brief, stellen we met dit bijkomend bericht onze jaarlijkse ledenuitstap voor.

Zaterdag 20 juni: Met “groenten en bellen” in de Westhoek

Naar jaarlijkse gewoonte trekken we er ook eens samen voor een volle dag op uit om -zonder
“toeters en bellen” onverwachte ontdekkingen te doen van “groenten en bellen”. Daarvoor opteren we voor de Westhoek en ligt de klemtoon op de hoppebellen en de glasteelt van groenten. Dit onder het motto: niet te vroeg, niet te ver maar verrassend interessant op een gezellige manier.

 

In de voormiddag bezoeken we in Poperinge het bedrijf “Belhop” van de familie Boeraeve die ons met veel passie vertelt over de hoppeplant, het groeiproces, de oogst en … van het hoppeveld gaat het naar de degustatie van hun zelf gebrouwen huisbier Saison Belhop.

Daarna nemen we ruim de tijd om te genieten van een fijn menu dat we voorgeschoteld krijgen in restaurant “Fermoed” in Moorslede waar een jonge kok aan de slag is die heel wat van zijn ervaring opdeed in een bekend grillrestaurant in Kuurne.

Daarna is het maar eventjes tot aan “Het glazen huis” in Oostnieuwkerke.  Dit is een
tuinbouwbedrijf dat naast het kweken van tomaten en sla in serres, zich specialiseert in teelten van snoeptomaten, knolvenkel en komkommer. Hierover komen we het fijne te weten tijdens een boeiende rondleiding. Die sluiten we daar af met koffie en taart bij een gezellige babbel.

Zin gekregen om met ons mee op uitstap te gaan? Hieronder vind je de praktische schikkingen. We hopen alvast op eenzelfde opkomst van enthousiaste leden als vorig jaar.






Concreet alles op een rijtje:

- vertrek om 9 u. aan de parking van de hoeve Vandewalle in de Boomgaardstraat

- bezoek aan “Belhop” met degustatie van het huisbier (of een alcoholvrije variant)

- een verzorgd middagmaal

- bedrijfsbezoek met een presentatie van enkele specifieke teelten en bezoek aan de serres

- omstreeks 17u. ronden we af en vertrekken terug naar Kuurne

 

- kostprijs: 75 euro, over te schrijven op de rekening van onze vereniging

            Carpe Diem Kuurne    BE24 9735 1235 4438                          

            uiterlijk op vrijdag 5 juni 2026

            met vermelding van de naam/namen van de deelnemer(s) + ledenuitstap

 

Nog dit:

Ook in september trekken we er op uit om te horen, te zien en te proeven van “druiven en drank”. Ga je dan met ook met ons mee?


Alvast een deugddoende zomer gewenst

Namens de bestuursgroep

Dirk Pinoy, voorzitter                                                                         

Pol Desmet, ondervoorzitter


Nieuwsbrief mei 2026

 

                                                                                   Kuurne, mei 2026

Beste,

April bezorgde ons reeds mooie dagen en het begin van mei was zeker een voltreffer… De uitdrogende wind uit die koele noordoostelijke kant zorgt niet voor een zomers gevoel. Het uitblijven van regelmatig gezapige regenbuien zijn een gesel voor onze voorjaarstuin.

Tijdens onze bijeenkomst van april kwam Patrick Caesteker ons de “bloeiende bloemen en planten een jaar lang” voorstellen en legde een bijzondere klemtoon op hun belang voor de bijen.



Zondag 17 mei: “Gras, van gazon tot bloemenweide” met Ronny Herreman om 9.30 u.

Op zondag 17 mei is er opnieuw een bijeenkomst in het Wagenhuis van de hoeve Vandewalle. Ronny is een rasechte Kuurnenaar en een oud-leraar van de tuinbouwschool van
Kortrijk met een bijzonder oog voor de natuur. Hij weet als geen ander hoe “het groen” in onze omgeving een handje te helpen. We mogen ons dan ook verwachten aan een interessante uiteenzetting over gazon en grasveld, bloemenrijk grasland en kruidig gazon, aanleg, onderhoud en onkruidbestrijding, tips in verband met bekalken en bemesting. Een absolute aanrader!


Bloemschikken

Voor de leden die zich ingeschreven hebben voor het atelier bloemschikken, is er afspraak op
woensdag 20 mei in de namiddag om 14.30 u. en in de avond om 19.30 u. in de stallingen van de hoeve Vandewalle. De vorige keer was iedereen enthousiast over de creatie, wij doen opnieuw ons best.


Zeker niet te vergeten: onze jaarlijkse ledenuitstap op zaterdag 20 juni : Met “groenten en bellen” in de Westhoek

Naar jaarlijkse gewoonte trekken we er ook eens samen voor een volle dag op uit om onverwachte ontdekkingen te doen. Dit jaar opteren we voor de Westhoek. Onder het motto: niet te vroeg, niet te ver maar verrassend interessant op een gezellige manier.

Omdat we nog niet zelf alle onderdelen op hun waarde hebben kunnen beoordelen en ook bepaalde prijsoffertes op zich laten wachten, (zou “mister Trump” daar voor iets tussen zitten?) stellen we een concreet programma en een precieze kostenbijdrage nog even uit. Maar in het weekend van Pinksteren komt zeker de praktische info en de mogelijkheid om in te schrijven. We hopen alvast op eenzelfde opkomst van enthousiaste leden als vorig jaar.

Toch al enkele tips:






So long!

Namens de bestuursgroep

Dirk Pinoy, voorzitter                                   

Pol Desmet, ondervoorzitter